Alla inlägg under januari 2015

Av no-sense - 25 januari 2015 13:27

På jobbet har man alldeles för mycket tid att tänka. Idag tänker jag mycket på vad det är jag vill med livet. Svaret är... Jag har inte en susning. Hur tar man redan på det? Och i slutändan, spelar det någon roll? När svaret och beslutet ändå kommer påverka så mycket mer än en själv? Jag har försökt att förtränga många av dessa tankarna och se till det stora hela hela tiden men det är svårt.

Visst har man en uppfattning om hur drömsenariot skulle se ut men det innehåller en vinst på lotto på sådär en 50 miljoner och knappast realistiskt.

Sen har jag en fundering som ni mer än gärna få lämna en kommentar om. Vänner. Vad ska man med dom till? Är det bara för att diskutera vädret och kanske ses på en fika emellanåt? Jag har en del vänner tro det eller ej. Många kanske det är just så, man diskuterar världsliga saker och fikar men med mina nära vänner delar jag med mig av mitt liv och tankar och problem. Har jag något som tynger mig diskuterar jag gärna det med någon jag känner jag kan lita på och som jag vet kommer ge mig ett ärligt svar. Någon som kanske kan se problemet från en annan vinkel och komma med konkreta förslag på hur man ska lösa det hela på? Eller bara ge en klapp på axeln och säga det löser sig nog ska du se. Är det bara jag som gör det??? Är det verkligen så ovanligt att man gör det?

Jag är en person som är väldigt känslosam. Är jag glad är jag lycklig, är jag arg är jag förbannad och är jag ledsen så är jag förtvivlad. Jag vet inte hur jag ska stänga av det. Tro mig det är en förbannelse. Jag skulle gärna lära mig hur jag ska stänga av alla känslor ibland. Men jag antar att jag har ett stort behov av att prata helt enkelt och jag delar säkert med mig alldeles för mycket av mig själv på fb och det är väll därför den här bloggen existerar så att min hjärna inte ska explodera till slut.

Jag känner mig för det mesta som ett ufo. Även om jag inte har något journalpapper där det står psykopat känner jag mig oftast som en. I alla fall totalt jävla vilse, ofokuserad och inte riktigt som alla andra. I nästa andetag tänker jag - är det så eller existerar det bara i mitt eget huvud? Ja ni ser.... Jag kan inte slå av mina tankar och jag kan inte kontrollera dom heller. Så nått fel är det nog fan på mig i alla fall.

Nä nu är rasten slut.
Ta hand om er och glöm inte lämna en liten kommentar.

Tjingeling

Av no-sense - 21 januari 2015 12:00

Att vara hundägare är lite speciellt. Skidsofrent och dyrt.


Vi äger två stycken Staffordshire bullterriers. Och det är den bästa rasen som finns utan några som helst tveksamheter. Det finns ingen hund som kan få dig så glad som en staffe. Det är bara ren och skär lycka dom sprider runt sig varje dag. Hur eländig man än känner sig så finns det altid en liten svansviftande individ bredvid dig. Just nu liggande bakom min rygg i soffan. Och allra helst i knät i ansiktet. Alltid glada. Spelar ingen roll vilket. Det räcker jag skulle vända mig om och titta på min Ella som ligger bakom mig just nu så kommer hon börja vifta på svansen. ... Japp   


Och det gör ju att hjärtat smälter lite varje gång. Men för tjugo minuter sedan var hon ganska billig. Vi var ute och gick i skogen. Hundarna med sitt varina svindyra hurtatäcke som jag köpte till dom för två veckor sedan. 750 kr styck kostar dom. Jag skulle aldrig i mitt liv spendera 750 kr på en jacka till mig själv. Kanske skulle jag sträcka mig till att betala 750 kr för en jacka till ungarna men det hade varit ett gränsfall. Men till hundarna jajjamen. En till dom var för veterinären tyckte vi skulle försöka hålla Betty varm när vi varit ute då hon har haltat en hel del på sistone. Då rusar man ner och köper täcken, och medeciner och lite godis. Och idag bet Ella sönder Bettys täcke på vår promenad när hon ville busa. Suck. Den hunden!!! Älskar henne till döds men fan vad hon har kostat pengar jäkla hundskrälle. Hon har massakrerat ett helt rum med lister, tapeter ... rubbet. Totaltförstört. Vårt matsalsbord har hon varit och smakat på. vet inte ens hur många jäkla hundbäddar vi är uppe i nu men det är en del kan jag säga. Dom ska ju givetvis ha den bästa maten. Färskfoder som både är svindyrt och äckligt att hålla på med. Veterinärkostnaderna vill jag inte ens tänka på vad vi är uppe i. Igår slutade notan på 1300 då vi var inne och röntgade Betty för hon haltar fortfarande till och från. Men allting såg fint ut hittade inga fel på henne. Men det var ändå värt varenda krona för nu vet jag att min hund kommer finns hos mig i många år till. Hon har säkert bara ont i någon muskel eller något efter en sträckning efter ha busat med Ella eller nått.


Bajspåsar är också en historia för sig. Som hundägare har man bajspåsar överallt. I hallen, i bilen, man binder fast dom i koplet, i jackfickan, i byxfickan, i handväskan man köper nya påsar fast man har två rullar kvar hemma men ändå när man står där mitt i byn i fullt dagsljus med massa folk runtomkring en med en skitande hund har man ändå lyckats med bedriften att inte få med sig en enda jävla påse. Pinsamt. Jag förstår inte riktigt hur man lyckas med sådant men det gör man. Eller så är det bara jag.


I ena stund kan man sälja dom för en spänn andra sekund lägger man tusentals kronor på dom för att man är så orolig för dom att man vill bara dö. Skulle något hända mina hundar... jag vill inte ens tänka den tanken. Som tur är är de fortfarande ganska unga och jag hoppas inte behöva bekymra mig för något sånt än. Att man kan bli så fäst vid en hund. Även om dom mest skapar huvudbry och en tom plånbok. För jag ska inte ens börja prata försäkring.... svettas vid bara tanken på den räkningen.


Så är det ju så att det finns dom som vill kalla mina hundar för kamphundar. Jag ska inte gå in på det ämnet just nu för det gör mig bara förbannad. Jag kommer nog skriva en bok om det ämnet en dag. Det finns ingen ras som är kamphundar. En kamphund tränas till att bli en kamhund det spelar ingen roll vad det är för ras på hunden. Men dom som håller på med sånna fruktansvärda handlingar väljer dessa raser för dom råkar ha mycket muskler och därmed gör mer skada när dom biter. Det betyder inte att dom är kamphundar. Fan vad jag är trött på den diskutionen. Okunskap handlar det om. Jag försöker inte bry mig när folk går över gatan när jag möter någon med en annan hund. Eller dom som lyfter upp sina hundar i famnen när man går förbi. Särskillt små hundar som ligger där i famnen på matte eller husse skäller och tuggar fradga när man går förbi medans mina bara är glada och viftar på svansen och undrar vad det är för en konstig varelse. Så tycker dom att det är mina hundar som är farliga. Idag mötte vi en tax i skogen utan ägare. Jag hadde mina hundar lösa och helt plötsligt från ingensans kommer en tax springande. Båda jag, Ella och Betty blev lite förvånade men mina hundar tittade bara efter hunden och gick vidare med mig. Lifsfarliga mördarhundar eller hur! Suck!


Ja jag vet det är säkjert många som reagerade när jag skrev att jag hade mina hundar lösa. Men jag vet att dom springer inte iväg. Ok ok jag kan kanske inte till 100 % garantera att de inte skulle sticka iväg men jag vet att de springer inte efter andra djur. Varken hundar eller kaniner eller ekorrar. Det har varit träning ända sedan dom var små. När vi är ute på promenad får de varken gå fram till människor, andra hundar eller något annat med fyra ben. Dom vet detta mycket väl. Hur vet jag det? Jo för det har varit så sen dag ett. Många som är ute och går med sina hundar låter dom gå fram och hälsa på vem som när som men det har mina aldrig fått göra. Varken när dom går i kopplel eller är lösa. Det får dom endast göra här hemma eller när vi hälsar på hemma hos någon som vi känner eller när vi är i hundgården. Dom vet det och jag vet det och det fungerar. Sen får ni tro vad ni vill.


Summan av kardemumman.. ska ni skaffa en staffe så se till att ha en fet plånbok, stort hjärta, några ton med tålamod och mycket tuggben. Ni behöver inte ens tänka på att köpa masa leksaker för de kommer ändå inte hålla i mer än 2 minuter. Inte ens dom leksakerna där det garanteras att de ska hålla. Äger du en staffe så finns det inga leksaker som håller punkt. Och ha tålamod med folks förutfattade meningar och missuppfattningar.


Och en sak till. Gör noga efterforskningar innan ni skaffar hund. Välj en bra uppfödare men erfarenhet (ska jag säga som inte ens tagit min första kull i min kennel ännu =) men kolla upp sjukdomar och var noga med ert val av hund helt enkelt. Anledningen till jag inte har några valpar i min kennel ännu är för att jag har fått oturen att införskaffat två hundar med medicinska problem. Den ena vet jag inte rikgit vad som är galet egentligen. Hon haltar till och från fast allt ser bra ut och jag vet att hennes mamma också hade problem och det är ingen kvalitet jag vill avla på. Lilla Ella är så fin på alla sätt och vis hon skulle säkert kunna bli champion i både det ena och det andra men hon har allergi såklart så det blir inga valpar där heller. Men jag har ingen brådska. Jag väntar tills jag har en frisk hund som jag kan ta valpar på. För jag vill få fram friska hundar som kan glädja någon familj någon gång utan en massa veterinärbesök och annat tråkigt. Så har jag såklart en avelshane som är utsatt på foder hos en vän också inte att förglömma som bara ska röntgas höfter på sedan så ska han få jobba ihop för brödfödan och det tror jag han ser fram emot!   


Långt inlägg om hundar. Lite vikt måste jag få med och min vanliga frustration över detta ämne!! Det är något fel på mig har jag konstaterat. Ja jag lyckas gå ner i vikt om jag slutar äta typ helt. Problemet är jag blir hungrig. Jag fattar verkligen inte jag gör allting rätt men jag går inte ner i vikt. Jo jag har inte mått så bra ett tag p.g.a andra saker. Jag åt typ ingenting på två dagar och gick ner 0,9 kg på en dag. Men hungern tog till jag åt lite. Jag överåt inte på något sätt. Små måltider utan kolhydrater fyra ggr på en dag enligt strickt lchf. Gick upp 0,5 kg igen till nästa dag. Jag kastar snart in handuken. Jag har fått igång träningen ändå hyfsat. Fast jag varit förkyld nu ett tag så har jag tagit tag i det igen nu. Ikväll blir det dubbelpas på gymmet med 45 minuter bodywork - tabata och spinn puls direkt efter det. Jag förstår inte att det ska vara så svårt. Funderar på om jag har någon jävla hormonrubbning. Kanske skulle förklara en hel del annat också i så fall. För det mesta vet jag varken in eller ut eller fram eller bak. Jag försöker bara ta mig igenom en dag i taget. Livet känns tufft just nu. Eller ja... har varit ganska länge. Hoppas på en förändring snart. Jobbar på det. Jag har inte gett upp än i alla fall.


Nu har jag snart tagit mig igenom denna förmiddagen i alla fall och ska snart hämta upp min dotter och hennes kompis på skolan. Då blir det i alla fall lite liv här hemma. =)


Ha´re gott.

Very najs, fågelbajs.



Av no-sense - 9 januari 2015 10:00

Typiskt!!! Så jäkla typiskt! Tre dagar med med hög motivation, 5 träningspass på 3 dagar, ätit helt rätt sovit tillräckligt så blir man sjuk!!! Helt jäkla manglad snarare!!! Fan känner för att skrika fast jag har så förbannat ont i halsen. Skit jag som verkligen var på G nu och kände det ända in i benmärgen att nu.... nu är det fan sista rycket! Nu får jag helt enkelt hoppas att den känslan sitter i tills dess att den här ockerförkylningen är över. För jag vill detta nu så jäkla mycket. Och jag känner att jag kan klara det nu! Om det inte vore för detta lilla gupp på vägen! Jag har inte tålamod med sån här skit. Jag vill inte vänta. Det är sånt här som sabbar för mig hela tiden. Nu är jag bra i ryggen igen, motivationen är tillbaka men när jag mår dåligt gör jag som jag alltid gjort för att försöka må bättre, trösta mig, med mat! Och godis och choklad och krypa ner i soffan å ynka mig!!! Om det nu finns ett sånt ord! ? Fa?t jag har inte ätit något onyttigt än.... Och ska inte heller. Hoppas jag.

Ni har säkert fattat att jag är helsåld på lchf. Inte bara i syftet att gå ner i vikt utan att försöka leva hälsosamt. Men.... Lchf innebär många timmar i köket då man måste göra allt själv. Finns inga bra färdiga produkter att köpa. Nu är jag inte jätte strikt och äter faktiskt köpt majonnäs och sånt men det blir många timmar i köket och det orkar man inte riktigt med när man mår skit. Får bara hoppas denna skiten går över fort så man inte trillar dit i sockerträsket igen. Får stålsätta mig. Får göra som jag gjorde när jag började med lchf och skulle komma ur mitt sockerberoende så satte jag på mig skygglappar och tänkte jag gift, gift, gift, gift, gift, gift, gift när jag gick förbi godishyllorna i affären. Ja låter knasigt men det funkade för mig!

Idag är första skoldagen för ungarna efter juluppehållet. Skönt måste jag säga fast det har varit skönt med alla sovmorgnar. Men det ska bli skönt att komma in i alla rutiner igen. Viktig termin för min fosterson. Sista terminen i nian. Jag är inte särskilt orolig för honom han har blivit riktigt riktigt duktig med skolan! Väldigt stolt över honom som på tre terminer har gått från att inte vara godkänd i ett enda ämne till att vara godkänd i allt och mer än det!! Vilket jobb han har gjort! Hoppas han når sina mål och kan komma in på den linje han nu än väljer att gå.
Och Saga avslutar sitt första år i mellanstadiet. Hon är så lik mig från det att jag gick i skolan. Hoppas bara hon inte slutar där jag slutade!! Jag hade typ redan gett upp när jag gick i fyran! Hon har så höga krav på sig själv och när det är jobbigt så väljer hon helt enkelt att inte göra det alls. Bra på matte dålig på engelska och stavning precis som mig. Ger upp när det är motigt för hon känner att det är inte lönt ändå. Precis som jag! Jag är så glad för deras nya lärare som verkligen verkar så himla bra för hennes gamla lärare gjorde bara hennes beteende ännu värre då hon rankade alla ungarna i klassen efter hur duktiga dom var på olika saker. Jävla häxa rent ut sagt! Att hon får undervisa lågstadiet är helt ofattbart!! Nu hoppas jag Saga ska få upp sitt självförtroende lite så hon inte behöver känna att det är så jobbigt. Och jag måste bli bättre på att försöka pusha på henne lite med uppmuntran såklart! Svårt när hon blir så arg och stänger av öronen och man själv förlorar tålamodet. Blir många dispyter här hemma över läxor vill jag lova!!! Men men det är bara att fortsätta tjata! ?

Nu ska jag gosa ner mig i soffan och njuta av några timmar för mig själv innan ungarna kommer hem! Blir väll någon snyftarfilm och en toarulle som sällskap!

Ha det gott alla å håll er på avstånd om ni vill hålla er friska.

Ovido - Quiz & Flashcards